CHECKLIST

Klaar voor de zorg van morgen: aan deze 6 punten moet een innovatieve werkplek voldoen 

Digitalisering en innovatie in de zorg kan medewerkers ontlasten en ze in staat stellen om betere zorg te verlenen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe innoveer je de werkplek verantwoord en veilig? Wij zetten de zes belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij, als handige checklist. 

1. Breng in kaart wat je precies nodig hebt 

Door een specifiek applicatieoverzicht op te stellen, kun je precies in kaart brengen welke werkplek je nodig hebt. Werken veel medewerkers bijvoorbeeld buiten de muren van de zorgorganisatie, dan moeten ze applicaties ook daar kunnen bereiken om efficiënter te werken. Met een applicatieoverzicht kun je ook beter aanwijzen welke zorgprocessen te automatiseren zijn, en welke digitale hupmiddelen daarvoor nodig zijn. Denk vanuit werkstijlen. Dé medewerker bestaat niet in een zorgorganisatie. Verschillende rollen hebben verschillende werkstijlen en verschillende digitale behoeftes.  

2. Zet digitale hulpmiddelen in… 

Een zorgmedewerker zal nooit worden vervangen door technologie, maar met slimme toepassingen kunnen terugkerende taken wel worden geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het ondersteunen van administratieve processen, zoals het bestellen van medicijnen en het inplannen van afspraken. Door terugkerende, intensieve werkzaamheden weg te nemen houdt de zorgmedewerker meer tijd over voor kerntaken die er echt toe doen: de juiste zorg bieden aan cliënten en patiënten. Ook kan een digitaal hulpmiddel de cliënt of patiënt zelfredzamer maken, waardoor minder ondersteuning door de zorgmedewerker nodig is.  

3. … maar voeg ze verantwoord toe 

Hoewel digitale innovaties de zorg kunnen ontlasten, is het belangrijk om je niet blind te staren op de functionaliteit van een apparaat. Fabrikanten van zorginnovaties hebben vaak meer oog voor de werking van hun oplossing en vinden veiligheid van secundair belang. Voor zorgorganisaties ligt dat anders. Het is essentieel om digitale hulpmiddelen verantwoord toe te voegen aan je netwerk en specificaties te controleren. Waar nodig kunnen dan aanvullende technische of organisatorische maatregelen genomen worden. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat een onveilig apparaat de IT-omgeving aantast. Dat kan leiden tot veiligheidsincidenten, waardoor de zorgprofessional bijvoorbeeld geen toegang heeft tot belangrijke data, en er risico's ontstaan voor de veiligheid van cliënten.

4. Gebruik de ‘ui-benadering’ voor veilige digitalisering 

Een digitaal hulpmiddel kan medewerkers ondersteunen, maar als het een veiligheidsincident veroorzaakt, dan werkt het averechts. Kwaadwillenden kunnen het netwerk binnendringen en schade aanrichten. Dat gaat ten koste van goede zorg; belangrijke medische informatie of zorg-alarmeringsoplossingen kunnen uitvallen. Met alle gevolgen van dien voor de cliënt- en medewerkersveiligheid. 

 

Kies daarom voor de ‘ui-benadering’: 

  • Onderzoek hoe veilig en toegankelijk het apparaat is. Is daar niets mis mee, dan maakt het niet uit waar (en waarop) het wordt aangesloten.  
  • Blijkt een apparaat niet veilig, dan moet de omgeving waarin het staat wél veilig zijn.  
  • Is het netwerk niet veilig, dan scheid je de communicatie van ander verkeer.  
  • Is de beveiliging technisch afgedekt, dan blijft compliance over. Heeft de leverancier een verwerkersovereenkomst, waarin staat dat hij verantwoord met data omgaat?  

Deze beveiligingslagen moet je ook ná de implementatie van digitale middelen voortdurend in de gaten houden, en waarborgen in je risicomanagementproces. Zijn er dreigingen om op te reageren? 

5. Houd rekening met consumentengebruik van IT 

Niet alleen je medewerkers gebruiken IT, maar ook patiënten en cliënten. Denk aan een bewoner of patiënt van een zorgorganisatie, die graag de Formule 1 kijkt via een app op zijn smart tv. Dat levert allerlei nieuwe uitdagingen op, met name op het gebied van veiligheid en ondersteuning. Als zorgorganisatie zal je moeten nadenken hoe je in de IT-behoeften van patiënten en cliënten voorziet, maar daar tegelijkertijd de controle over behoudt. Daar kun je opnieuw de ui-benadering voor toepassen. 

6. Let op de juiste prioritering van IT-dienstverlening 

Om consumentengebruik van IT de werking van medische IT-middelen niet te laten beïnvloeden, is het belangrijk om prioritering aan te brengen in services. Daarbij krijgen de zorgalarmering en patiënten-monitoring altijd voorrang op andere dienstverlening in het netwerk. Daarnaast kun je het netwerkverkeer scheiden – onbekende apparaten komen in een aparte omgeving terecht, en kunnen patiëntendossiers of interne gegevens niet benaderen. 

Een mensgerichte werkplek die bij jouw organisatie past 

KEMBIT is door haar expertise in de cloud, netwerken en authenticatie in staat om een helder totaalbeeld te geven van innovatiemogelijkheden. We kennen de specifieke uitdagingen in de zorg en leveren snel een oplossing die bij jouw mensen en organisatie past. Dat doen we uiteraard in nauwe samenwerking met jou 

 

KEMBIT zorgt voor jouw business en helpt graag met jouw innovatieve werkplek. Om erachter te komen hoe je stapsgewijs de ideale digitale werkplek realiseert, kun je ons whitepaper ‘Gids voor de ideale digitale werkplek in de zorg’ downloaden.


Benieuwd naar onze mensgerichte aanpak voor de zorg? Neem dan contact op met onze Sectormanager Zorg, John Schulpen, via jschulpen@kembit.nl of 088 – 5700 500. 

Powered by KEMBIT

Dit kennisplatform is een initiatief van KEMBIT.

Wijnandsrade

Kasteel Wijnandsrade

Opfergeltstraat 2

6363 BW Wijnandsrade

Bilthoven

Science park Bilthoven

Antonie van Leeuwenhoeklaan 9-13

3721 MA Bilthoven

Geleen

Brightlands Chemelot 

Brighthouses G122-240 

Urmonderbaan 22 

(Gate 2) 6167 RD Geleen

Eindhoven

High Tech Campus Eindhoven

High Tech Campus 41

5656 AE Eindhoven

© KEMBIT - 2023 |