Een werkplekoplossing voor de zorg moet bijdragen aan de doelstellingen van organisaties. De ideale digitale werkplek voor de zorg ondersteunt medewerkers en helpt hen werkzaamheden efficiënt en effectief uit te voeren. Een mensgerichte aanpak is cruciaal om dat te realiseren. De werkplek moet daarom niet leidend zijn, maar eerder ondersteunen bij werkprocessen. Door een specifiek werkplek-overzicht voor jouw organisatie te maken, stem je de best mogelijke werkplek af. In deze blog leggen we uit hoe je de ideale digitale werkplek voor de zorg inricht, waarbij je de wensen en eisen van gebruikers in het achterhoofd houdt.
In de zorg bestaat een wezenlijk verschil tussen care en cure, ook als het om digitale werkplekken gaat. De care-markt bestaat uit verzorgende organisaties, zoals GGZ-instellingen en verpleeghuizen. Omdat de zorg daar meer buiten de muren van de instelling plaatsvindt, is er meer behoefte aan een mobielere werkplek. Applicaties moeten bijvoorbeeld via een cloud-portal bereikbaar zijn. In de cure-markt draait het vaak om ziekenhuizen, waar het applicatielandschap complexer en specialistischer is. Daar is het belangrijk om gemak en overzicht te creëren en uitwisseling tussen moderne applicaties en oudere, specialistische software mogelijk te maken.
Omdat iedere zorgorganisatie anders is, werkt een ‘one size fits all’-aanpak niet. Werkplekconcepten moeten nauwkeurig worden afgestemd op specifieke wensen, om de focus op de gebruikers te houden. Toch is het daarbij niet direct nodig om een werkplek van de grond af opnieuw op te bouwen. Je kunt gebruikmaken van bewezen bouwstenen om de best passende oplossing te creëren. Door deze bouwstenen op te nemen in een stappenplan weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet. Denk daarbij aan onderwerpen als het applicatielandschap, de gebruikerseisen, data governance en securityregels. Met name de cure-markt is vaak gebonden aan strenge wet- en regelgeving.
Naast een werkplek die is afgestemd op de gebruiker, is adoptie essentieel. Door gebruikers wegwijs te maken met een duidelijke beschrijving, bijvoorbeeld met een video en interactieve handleiding, kunnen zij optimaal werken. Daar hoort on-site ondersteuning bij als de werkplek wordt uitgerold, maar ook nazorg via een servicedesk. Voor de uitrol wordt een proof-of-concept uitgevoerd, waarbij key users een uitnodiging krijgen om de alfa- en bèta-versie van het systeem te testen. Zo’n proof-of-concept filtert eventuele problemen en traint een organisatie om de werkplek te gebruiken.
De gebruikerservaring moet altijd op één staan: van uitrol tot nazorg. Medewerkers moeten hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Beheersbaarheid en budget staan op plek twee en drie. Een werkplek moet zo adaptief mogelijk zijn om (samen)werken gemakkelijker en leuker te maken. Door vooraf veel tijd te steken in het werkplekmodel sluit de eindoplossing zo goed mogelijk aan bij de eisen en wensen van eindgebruikers.
Om erachter te komen hoe je stapsgewijs de ideale digitale werkplek realiseert, kun je ons whitepaper ‘Gids voor de ideale digitale werkplek in de zorg’ downloaden.
Kasteel Wijnandsrade
Opfergeltstraat 2
6363 BW Wijnandsrade
Science park Bilthoven
Antonie van Leeuwenhoeklaan 9-13
3721 MA Bilthoven
Brightlands Chemelot
Brighthouses G122-240
Urmonderbaan 22
(Gate 2) 6167 RD Geleen
High Tech Campus Eindhoven
High Tech Campus 41
5656 AE Eindhoven
© KEMBIT - 2023 |